Poppies voor Doel

Een zonnige zondagmorgen in Doel. Net voor de inval van de toeristen.

week27camermansstraat

Op de Scheldedijk wordt de bevrijding herdacht. Het Brits monument staat er niet meer, dat heeft die burgemeester van Beveren “bij nacht, met zijn zotte kop, schandalig is het, laten weghalen. Maar hij had natuurlijk niet gerekend op den Engelsman, nee die is hem persoonlijk komen terechtwijzen. Gans Engeland sprak er schande van. Het is zelfs op de BBC geweest uiteindelijk heeft Vercauteren met beschaamde kaken zijn fout moeten toegeven en het monument laten heropbouwen. Maar nu staat het ergens achter de centrale. Geen kat die het nog weet te vinden.” (een inwoonster van Doel).

week27monument3

De Doelenaars vieren de bevrijding nog elk jaar, op de plaats van het oude monument. Veldwachter Maurice houdt een toespraak. Kunstenaar Denise heeft klaproosjes gemaakt, in keramiek. Vorig jaar had Maurice het over puppies (te koop aan 5 euro, maar in puppies had ik geen zin). Dit jaar waren het puppets, wat ik al minder erg vind dan puppies, om in huis te halen, dus heb ik mij toch tot aanschaf laten verleiden, temeer daar ik wist dat hij poppies bedoelde, en dat mijn liefje Els daar wel van houdt.

week27monument4

Helaas, mijn poppie heeft de fietstocht, zigzaggend tussen dokken en chemiebedrijven naar Beveren glansrijk overleefd, ook de volgepropte beestenwagen van de NMBS (er waren vertragingen, dat kan de beste overkomen), maar de overstap in Gent Dampoort was fataal. De brokstukken zijn tot gruis vermalen onder de trein naar Rijsel (en dan mogen we eigenlijk al blij zijn dat er nog eens een trein naar Rijsel rijdt, dat is meestal niet zo wanneer ik hem nodig heb, maar dan toch wanneer de scherven van mijn klaproosje op spoor 2 van de Dampoort liggen).

monument (9)

20120324deniserood

